Een bedrijf starten in Dubai

1. Het kiezen van de juiste niche

Het type van uw onderneming bepaalt in welke vrije zones u een bedrijf kunt of moet vestigen. Ondanks de beperkingen is het vaak gunstig om in de buurt van andere bedrijven in dezelfde bedrijfstak gevestigd te zijn. De voordelen die u hierbij kunt opdoen zijn het delen van kennisoverdracht, alsmede het delen van bepaalde kosten.

Als uw bedrijf grotendeels afhankelijk is van bijvoorbeeld import en export, kunt u in dat geval het beste een vrije zone in de buurt van een luchthaven of haven kiezen.

2. Beslis over een bedrijfsnaam

Voordat u een bedrijfsnaam kiest, moet u zich ervan verzekeren dat deze voldoet aan de naamgevingsvoorschriften van de VAE. Bedrijfswoorden die ongeschikte taal bevatten en uitdrukkingen die verband houden met religieuze, sektarische of politieke organisatie, zoals de FBI of de maffia, zijn verboden. Als u uw bedrijf naar iemand wilt vernoemen, moet deze een partner of eigenaar zijn en moet u zijn echte naam gebruiken – geen initialen of afkortingen.

3. Papierwerk

Papierwerk wat u minimaal in orde dient te hebben bij het starten van een bedrijf, zijn de volgende:

  • Kopieën van de paspoorten van al uw aandeelhouders om bij de juiste overheidsinstanties een aanvraag in te dienen voor de door u gekozen bedrijfsnaam en activiteiten.
  • Voor sommige vrije zones in de VAE kan het nodig zijn dat u een bedrijfsplan indient of een certificaat van geen bezwaar (Non-Objection Certificate, NOC) krijgt. Dit is een certificaat van uw huidige aandeelhouders waarin wordt bevestigd dat u toestemming hebt om in het land een nieuw bedrijf op te zetten.

Indien slecht uitgevoerd, kan het papierwerk een tijdrovend onderdeel van het proces zijn; dit hoeft echter niet het geval te zijn. Uw partner, zoals Makelaar in Dubai, kan u bij de oprichting van een bedrijf door het proces helpen en ervoor zorgen dat alle relevante documentatie wordt ingevuld.

4. Uw licentie

Dit is de meest belangrijke fase. Na succesvolle indiening en aanvaarding van uw aanvraag, krijgt u een bedrijfsvergunning van de overheid van Dubai. Wij laten onze klanten weten wanneer hun documenten klaar zijn om opgehaald te worden.

5. Een bankrekening openen

Zodra uw documentatie is teruggestuurd, hebt u alles wat u nodig hebt om een zakelijke bankrekening te openen bij de juiste financiële instelling.

6. Vul uw visumaanvraag volledig in en dien deze in

Als u vanuit Dubai activiteiten binnen uw bedrijf wil uitvoeren dan dient u zich in Dubai te vestigen. Als inwoner/ingezeten dient u te beschikken over een visum. Dit kan een langdurig proces zijn, zorg er daarom voor dat u hier tijdig mee begint. Ondersteuning van een ervaren persoon, zoals een van onze adviseurs, kan u hierbij enorm veel tijd schelen.

Bedrijfsbelastingen in Dubai

Om in Dubai belasting te kunnen betalen, moeten ondernemingen zich houden aan een aantal richtlijnen die door de lokale overheid zijn opgesteld. Om te beginnen moet de onderneming geregistreerd zijn en in Dubai actief zijn via een lokale onderneming of filiaal en zaken doen.

Bedrijven die in een vrije zone actief zijn, zijn vrijgesteld van het betalen van belastingen gedurende een bepaalde periode, die kan worden verlengd. Tot slot zijn er verschillende regelingen en beperkingen voor vrije zones.

Onze adviseurs bij MakelaarinDubai kunnen u helpen met verschillende belastinggerelateerde kwesties die naar voren kunnen komen bij het zakendoen in Dubai. U kunt ook een beroep doen op onze experts als u een bedrijf wilt starten in Dubai.